Kort introduktions meditation

Hvis du ønsker at prøve at meditere for dig selv, foreslår jeg at du starter med at sætte dig et roligt sted, gerne et sted, hvor andre ikke kan høre eller se dig – så slipper du for at skulle forholde dig til deres nysgerrige blikke. Sørg for, at din ryg er rank, uanset hvordan du i øvrigt sidder. Lad blikket hvile på gulvet en til to meter foran dig, og giv dit sind den hjælp, at du fokuserer på ét bestemt punkt. Sid stille et øjeblik, og mærk at du sidder, at du er lige hér. Mind dig selv om, at det er tid, du har sat af til dig selv, og alt det andet sagtens kan tåle at vente. Vasketøjet, de ubesvarede telefonopringninger og de andre krav skal nok være der, når du vender tilbage.

Så fæstner du opmærksomheden på dit åndedræt. Bliv opslugt i funktionen af dit åndedræt. Du vil måske – nærmest garanteret – føle dig fjollet i begyndelsen. Her sidder du, musestille, og glor ned i gulvet. Hvis du er som mennesker er flest, er det endda temmelig kedeligt. Den fornemmelse forsvinder på et tidspunkt, eller også gør den ikke 

Husk at både din fysiske og spirituelle holdning i forbindelse med meditation har betydning. Krop og sind er uløseligt forbundet, og under meditation er det yderst vigtigt, at de understøtter og styrker hinanden, så vores væsen helt klart og utvetydigt udtrykker glæde og respekt. Ret kroppen, og sindet vil følge efter. Altså; sæt dig ordentligt, ret op og ned, med rank ryg, og hænderne samlet i skødet. Lad venstre hånd hvile i højre hånds flade, og lad dine tommelfingre mødes så de tegner en lille halvmåne. De samlede hænder symboliserer at du samler dit sind, samler dine tanker om det, der nu skal ske. Du skal på en gang være afslappet og vel tilpas, og samtidig bevare en vis tonus i kroppen. Undervejs vil du givetvis opleve en smule ubehag fra din krop; den gider ikke sidde stille i samme stilling så lang tid. Naturligvis skal din stilling ikke være ren tortur, men du bør prøve at bevare roen, sende energi til det sted i kroppen som protesterer, slappe af, og bevare din stilling så længe som muligt. Det er jo sådan, at enhver stilling vil blive ubehagelig efter et stykke tid, og du kan hurtigt ødelægge hele din meditation ved at sidde og vimse rundt som en mus på en varm kogeplade. Bliver det imidlertid helt uudholdeligt, skifter du, roligt og med fuldt sindsnærvær, stilling, og vender tilbage til dit oprindelige fokus. Husk at hvis du beslutter dig for at skifte stilling, så gør det ordentligt. Alt for ofte vrikker man sig bare en smule rundt, og det kan man så gøre igen to minutter senere. Flyt dig så meget, at det faktisk gør en forskel.

Når du sidder stabilt og godt, lader du sindet hvile; du holder let fokus på åndedrættet, og forsøger at give slip på tanker og følelser, tillade dem at opstå, passere og forgå, uden at give dem egentlig opmærksomhed, men bare observere dem. Hvis du er rigtig omhyggelig vil du opdage, at mellemrummene imellem sindets objekter bliver større – hvil i disse mellemrum, uden at knytte dig til dem. De vil komme og gå, ligesom alt andet.

Nogen gange vil din meditation opleves fantastisk, andre gange fuldkommen håbløs. Vid altid, at det er de årsager, du skaber lige her og nu, der udstikker kursen for resten af dit liv. Det er aldrig lige meget!